Нові традиції ІДГУ – в дії

Мабуть, можна завдячувати долі, коли людина має змогу бути свідком зародження нових традицій у спільноті, до якої належить.

На цьому тижні здобувачі освіти та педагогічний колектив Ізмаїльського державного гуманітарного університету були свідками зародження нової традиції в ІДГУ – закладі вищої освіти з понад 80-річною історією. Йдеться про започаткування нового підходу до підвищення дієвості в регіоні нашого Університету, позиціонування його державницької позиції та спрямування й уніфікацію ініціатив освітян.

 

Отже, університетська спільнота, попри усіх викликів сьогодення, провела 23 серпня на базі інноваційного центру ІДГУ Перший транскордонний форум «Освітні трансформації: утвердження самоцінності дитинства у повоєнний час», який відбувся за ініціативи педагогічного факультету. Ключова мета – консолідація зусиль потенціалу інтелектуальної еліти Університету, єдиного державного закладу вищої освіти в Українському Придунав’ї, а також творчих педагогів, керівників територіальних громад задля розв’язання освітянських проблем й утвердження євроінтеграційних пріоритетів та успішного відновлення освітянської сфери у повоєнний період.

 

Під час форуму діяла низка локацій, які охоплювали провідні вектори розвитку сучасної освіти. Так, спікер освітнього коворкінгу «Ключові компетентності творчого педагога НУШ для успішного здобувача освіти», деканеса педагогічного факультету, професорка Надія Кічук окреслила своєрідність цієї форми співпраці однодумців і наголосила на важливості освіти для життя та впродовж життя, необхідності збереження наступності всіх ланок освіти. Обґрунтована вага розуміння педагогами самоцінності дитинства та використання усього різноманіття педагогічного інструментарію, новітніх педагогічних технологій для забезпечення успішного навчання дітей навіть у сучасних кризових умовах.

 

Природно, що найактивнішу участь у коворкінгу взяли успішні випускники ІДГУ, які щиро поділилися своїми напрацюваннями, це педагоги, по-перше, дошкілля, по-друге, початкової школи, по-третє, загальної середньої освіти, та на завершення – вищої школи. Отож, представила свій доробок та розповіла про особливості роботи закладу дошкільної освіти в сучасних умовах вихователька міського садочка №33 «Теремок» Ірина Павленко; організацію єдиного інформаційного простору закладу освіти докладно проаналізувала (на прикладі Ізмаїльської гімназії № 2 з початковою школою) вчитель початкових класів вищої категорії, вчитель-методист Юлія Станєва, яка підкреслила визначальне значення інформаційної компетентності як базової складової успішності здобувача освіти; новітні підходи до навчання учнів основної школи української мови з урахуванням вимог НУШ та використанням сучасних інформаційних ресурсів і гаджетів продемонструвала доцентка ІДГУ Руслана Мельникова, відомий вчитель-методист Ізмаїльської гімназії № 10 з початковою школою; дослідницька компетентність була у фокусі уваги Тамари Гуменникової, яскравої випускниці педагогічного факультету, докторки педагогічних наук, професорки ІДГУ – вона презентувала інноваційні авторські педагогічні технології, які можна використовувати і на уроці, і в умовах сімейного виховання.

 

Ґрунтовні доповіді, яскраві презентації, креативні авторські розробки було представлено і на інших локаціях форуму. До прикладу, методичний консиліум «Сучасна дитина як здобувач освіти. Як стимулювати її інтерес навчатися переможно?» блискуче провела випускниця педагогічного факультету ІДГУ, докторка педагогічних наук Анжеліка Цимбалару, авторка інтегрованої освітньої системи «Світ чекає крилатих» для початкової школи. Вона розповіла зацікавленій аудиторії про сучасні методичні ресурси та перспективи розвитку освітнього центру «Ліга крилатих» для учнів середньої загальноосвітньої школи.

 

Транскордонний телеміст (Україна – Молдова – Румунія) «Полікультурний простір Українського Придунав’я – основа гармонійного розвитку ідентичності особистості» відбувся під керівництвом професора ІДГУ Сейфулли Рашидова, за участі професора Кишинівського державного університету Серджіу Корня (Республіка Молдова), та пані Джини Некули, деканеси Транскордонного факультету Університету „Dunărea de Jos” в Галаці (Румунія). Учасники телемосту мали змогу ознайомитися з діючими проєктами у сфері соціально-правового захисту дитинства, які презентував під час своєї доповіді доцент ІДГУ, директор Центру регіонального розвитку Українського Придунавʼя В’ячеслав Тодоров. Він сфокусував увагу аудиторії саме на контексті партнерської взаємодії в освітньо-науковому кластері «Українське Придунавʼя» та перспективах його розвитку.

 

«Родзинкою» форуму виявилась лінійка різновекторних майстер-класів, а саме:

  • «Здоров’язберігаючі технології як тренд. Від дошкілля до закладу вищої освіти», який організувала кафедра фізичного виховання, спорту та здоров’я людини. Спікерами виступили професор ІДГУ Борис Максимчук і завідувачка кафедри, доцентка Оксана Баштовенко. Ключове питання – використання проєктної діяльності, освітні та рухові здоров’язберігаючі технології у роботі з дітьми з особливими освітніми потребами. Фахівці кафедри презентували новостворені на базі ІДГУ відповідні локації: кабінет лікувальної фізичної культури та масажу. Ознайомлення з методами роботи в цих кабінетах, докладні інформативні повідомлення щодо особливостей діяльності з особливим контингентом дітей виявилися надзвичайно цікавими для фахівців фізичної культури Ізмаїльського регіону;
  • «Вмотивоване читання – найглибинний процес пізнання» (спікери – професорка ІДГУ Наталія Богданець-Білоскаленко (м. Київ), доцентка ІДГУ Світлана Пенькова; вчитель-методист, тренерка НУШ, авторка і співавторка навчальних посібників НУШ Юлія Шумейко (м. Світловодськ); вчителі початкових класів вищої категорії, вчителі-методисти Лариса Самойленко (Ізмаїльський ліцей №10 з початковою школою), та Інна Тодорова (Одеський ліцей № 81). Було наголошено на виключно важливому значенні формування читацьких інтересів школярів, презентовано низку методичних розробок, навчальних підручників та посібників, продемонстровано відеозаписи фрагментів уроків, розкрито особливості використання сучасних методів мотивування учнів та батьків до читання;
  • «Кросдисциплінарний урок у старшій школі: ресурси цифрових трансформацій» (спікери – доктори наук, професори кафедри інформатики та методики її викладання Рівненського державного гуманітарного університету Ігор Войтович та Оксана Войтович). Під час обговорення було висвітлено особливості поєднання понять кросдисциплінарності та цифрової трансформації при організації освітнього процесу у старшій школі. Зокрема, презентовано дієві методи та підходи щодо проведення інтегрованих уроків, особливості розробки інтегрованих проєктів для формування в учнів комплексних компетентностей з урахуванням збалансованого підходу та врахування індивідуальних потреб здобувачів освіти. Спрямування у використанні нових педагогічних інструментів відбувалося під керівництвом деканеси факультету управління, адміністрування та інформаційної діяльності, доцентки ІДГУ Вікторії Мізюк.

 

Надзвичайно насиченою та актуальною виявилась обрана технологія реалізації програми круглого столу «Саморефлексія професійних успіхів, якими я пишаюсь», модераторками якого були професорка ІДГУ Олена Біла та голова правління БФ «Агенція розвитку та інвестицій південного регіону» Валентина Стойкова. В обговоренні професіоналізму сучасного педагога – ключового питання професійного комунікування, взяли активну участь керівник Центру домашньої (сімейної) і альтернативної освіти «Веліцей» В’ячеслав Баранов, який опікується проблемами освіти українських дітей-біженців, які опинилися в Польщі та інших країнах: подолання мовного бар’єру, дефіцит україномовних педагогічних кадрів, соціально-психологічна диференціація дітей, створення силами України системи гуманітарної освіти для дітей-біженців у країнах Європейського Союзу. Продовжили дискусію Інна Демчишина, вчителька початкових класів вищої категорії Жмеринського ліцею № 2 (Винницька область); Антоніна Срібна, заступник директора Сергіївського опорного закладу загальної середньої освіти «Сергіївський ліцей», відновленого після зруйнування під час обстрілів Одещини; а також Юлія Шевченко, магістрантка ІДГУ другого року навчання, керівник методичного об’єднання асистентів учителів, асистентка вчителя в інклюзивному класі Татарбунарського ліцею імені В.З.Тура. Талановиті вчителі ділилися своїми творчими знахідками та креативними ідеями.

 

Плідною та своєчасною виявилася дискусія на локації «Перспективи підготовки та перепідготовки фахівців для забезпечення цифровізації у секторі освіти», яку віртуозно спрямовувала кандидат педагогічних наук, доцент Олена Чайковська, деканеса факультету дистанційного навчання Київського національного університету культури і мистецтв, віце-президент Української асоціації фахівців інформаційних технологій, голова правління СТЕМ-коаліції України. Олена Антонівна надала актуальну та корисну інформацію щодо ресурсного забезпечення цифровізації освіти на всіх її ланках, запропонувала підтримку та запросила всіх присутніх до співпраці з громадськими організаціями, які вона очолює.

 

Завершальним «акордом» освітнього форуму виступила дискусійна платформа «Ключ до успіху – інновації, які народжуються креативним педагогом», керували якою начальник відділу дошкільної освіти ДУ «Український інститут розвитку освіти» Ольга Косенчук, а також методистки цього відділу Ольга Стягунова та Оксана Гура. Було представлено та обговорено найсучасніші педагогічні техніки, найпродуктивніші методичні ресурси професійного розвитку фахівців та дієві підходи щодо забезпечення якості освітнього процесу в закладі дошкільної освіти, зокрема в умовах правового режиму воєнного стану; проаналізовано останні інструктивно-методичні матеріали щодо окремих питань діяльності ЗДО в новому навчальному році. Увагу учасників форуму було сфокусовано на ролі укриття як компоненту безпечного освітнього простору дошкільного закладу, надано корисні поради, чим можна зайняти дітей під час сигналу тривоги в укритті. Активну участь у дискусії взяли всі учасники, адже з потенціалу дошкілля починається добробут розвиненого правового суспільства, отже, від розвитку закладів дошкільної освіти залежать перспективи відновлення країни.

 

До організаційного комітету надійшли схвальні відгуки щодо роботи форуму, до прикладу: «Вважаю, що організаторам форуму вдалося визначити «больові точки» сучасної освіти і сфокусувати увагу на нових інструментах творчих педагогів. Радіємо успіхам наших ізмаїльських колег!» (м. Одеса); «На мій погляд, форум вигідно вирізняється новим контентом ініційованих локацій. Дякуємо за корисне і цікаве професійне спілкування!» (Івано-Франківськ); «З приємністю взяла участь у надзвичайно актуальному заході. Організаторам браво! Тримаємо освітянський стрій!» (Переяслав) та інші. Академічна спільнота ІДГУ висловлює щиросердну подяку неймовірно чудовим спікерам, творчим освітянам, які брали активну участь у роботі різних локацій, усім учасникам форуму, яких було понад 200 осіб, з-проміж них представники Республіки Молдова, Румунії, Польщі, освітяни з різних куточків України : Києва, Кропивницького, Вінниці, Одеси, Івано-Франківська, Миколаєва, Рівного, Переяслава, Жмеринки, Львова, Полтави, Черкас та ін.

 

Тримаючи освітянський стрій, засвідчуємо дієвість запровадженого традиційного заходу як ефективного ресурсу збагачення інноваційного потенціалу закладів освіти різних рівнів і форм власності, інститутів громадянського суспільства щодо прогресивної діяльності освітян і підвищення іміджу вітчизняної освіти у стратегічно важливому транскордонному єврорегіоні «Нижній Дунай».

 

Повоєнний період освітянської сфери ставить перед нами надзвичайно важкі завдання, але наш заклад освіти приймає виклик і готовий до перемоги!

Тетяна Лесіна, докторка педагогічних наук,
професорка кафедри дошкільної та початкової освіти ІДГУ

Презентації доповідачів: