У зв’язку з соціально-політичною та криміногенною ситуацією в державі і, як наслідок, значним підвищенням загрози виникнення надзвичайної ситуації терористичного характеру та згідно з наказом по ІДГУ №47 від 15.04.15 р. «Про проведення консультації щодо поведінки заручника, захопленого терористами» фахівці Центру громадянської освіти ІДГУ Світлана Кравченко і Наталія Рябова організували та провели 11 вересня 2018 р. тематичну лекцію «Тероризм. Надзвичайні ситуації. Терористичний акт у навчальному закладі із загрозою вибуху».
Мета заходу: розкрити суть тероризму, сформувати уміння діяти у ситуаціях з ознаками терористичного акту, навчитися самостійно приймати рішення в екстремальній ситуації та дотримуватися правил з безпеки життєдіяльності.
На захід були запрошені фахівці: Лук′ян Ю.М, начальник штабу цивільного захисту ІДГУ і Анищенко А.А., інженер з охорони праці ІДГУ.
Учасниками стали студенти педагогічного факультету, факультету іноземних мов, факультету української філології та соціальних наук та учні Ізмаїльського центру ПТО (група №5, спеціальність монтажник санітарно-технічних систем та устаткування).
Актуальність теми. На початку ХХI століття тероризм, в основі якого завжди незаконне фізичне або психологічне насильство, став одним із найнебезпечніших викликів людству. Проблема організації протидії тероризму є актуальною і для нашої держави, а тепер набула особливого значення у зв’язку зі складними політичними, соціально-економічними та духовно-культурними процесами, зокрема з обстановкою, що склалася в Донецькій та Луганській областях.
Ситуація, в якій ми живемо, потребує від працівників і студентів набуття та поглиблення знань з цієї проблеми, хоч би в обсягах, необхідних для забезпечення особистої безпеки, вироблення власного неупередженого підходу до оцінки цього небезпечного явища, негативного ставлення до насильства.
Тероризм став небезпечною хворобою суспільства дуже давно. Але в останні роки масштаби тероризму досягли глобального рівня. В основі тероризму лежить фізичне та психологічне насильство, яке має агресивний характер.
Широкомасштабні теракти в США, Російській Федерації, Іспанії, Великій Британії, Франції, а тепер і в Україні (серії терористичних та диверсійних актів, які сталися в Одесі, Харкові, Донецьку та Луганську) показують, що тероризм став глобальною проблемою на рівні з ядерною загрозою та екологічними небезпеками.
Ми майже щодня отримуємо інформацію про застосування незаконними збройними формуваннями самопроголошеної ДНР та ЛНР бойових засобів ураження проти мирного населення з метою його залякування.
Терористи почали користуватись досягненнями сучасної науки і техніки, різноманітними видами зброї, засобами її доставки, сучасними засобами зв’язку.
У першій частині зустрічі Лук′ян Ю.М розкрив поняття «тероризм», «терористичний акт», визначив основні напрямки протидії сучасному тероризму, розповів про правила поведінки заручника у полоні та під час штурму бійцями спецпідрозділів, наголосив на необхідності психологічної реабілітації після визволення. Також Юрій Михайлович ознайомив студентів і учнів з нормативно-правовою базою боротьби з тероризмом.
Рекомендації, надані Юрієм Михайловичем, допоможуть молоді протидіяти можливим терористичним актам та обрати правильні дії під час теракту.
У другій частині А.А. Анищенко провела інструктаж з питань охорони праці та безпеки життєдіяльності.
Право на здоров’я та безпечні умови праці – невід’ємне право кожної людини у будь-якій країні світу. Доповідь Алли Агафонівні була дуже жвавою і визвала зацікавленість у студентів, які тільки почали навчання. Студенти і учні мали змогу зрозуміти наскільки їхнє життя залежить від них самих, від їхнього ставлення до самих себе і оточуючих.
Тероризм є особливо небезпечним злочином і за нього передбачено покарання аж до найвищої міри – довічного позбавлення волі. Але справедливее покарання злочинців не може повернути життя та здоров’я постраждалим у наслідок терористичних актів. З урахуванням цього, дотримання елементарних правил безпеки в таких ситуаціях є найважливішою запорукою збереження життя як найвищої людської цінності.
Світлана Кравченко, фахівець Центру громадянської освіти