Ненасильницьке спілкування – мова життя

Саме з цих слів американського психолога Маршала Розенберга розпочався тренінг «Ненасильницьке спілкування» для студентів всіх факультетів Ізмаїльського державного гуманітарного університету та студентів 3 курсу спеціальності  «Дошкільна освіта» соціально-психологічного факультету університету Григорія Сковороди (м. Переяслав).

Тренінг проводився в межах щорічної Всеукраїнської акції «16 днів проти насильства» у змішаному форматі  7 грудня 2023 року. Разом зі студентами на заході була й викладачка кафедри загальної та практичної психології Радкіна В.Ф.

 

Здобувачі ознайомились з особливостями методу ненасильницького спілкування як методу побудови стосунків між людьми, заснованого на чесності, емпатії, доброзичливості, відкритості, шанобливості.

 

Учасники тренінгу активно обговорювали власні ситуації,  де, на їх думку, були прояви насильницької поведінки. Наприклад, шкільний мобінг і булінг, абꞌюзивні відносини, сімейні конфлікти та інше.

 

Також жваво й весело студенти пройшли виконання вправи «Світський прийом». Вони підходили один до одного та обмінювалися компліментами, підкреслюючи те, що найбільше цінують в цій людині, знаходили теплі слова підтримки один для одного. Виконання вправи завершилось оплесками, гарним настроєм та позитивними емоціями.

 

Вправа «Дзеркало» дозволила засвоїти правила спілкування на основі емпатії та толерантності. Робота в парах відбувалась наступним чином: один в парі показував рухи, інший – повторював їх. Потім студенти мінялися ролями.

 

Інформаційною частиною тренінгу було повідомлення про систему ненасильницького спілкування. Студенти ознайомились з двома моделями спілкування, запропонованими М. Розенбергом, а саме: модель Вовка та модель Жирафа. Психологічна гра проводилась із задоволенням. Активно обговорювались дві різні стратегії поведінки: від агресивного, негативного світосприйняття і відношення до себе та інших до доброзичливого, налаштованого на контакт зі світом.

 

Зазначимо, що студенти після виконання вправи помітили, що модель Вовка, наприклад, вже більше не працює. Вони вирішили відмовитись від ворожості, егоїзму та відкритися іншим.

 

«Від цих позицій залежить сприймання дійсності та подальша поведінка», –  підкреслили студенти.

 

Обговорення кроків процесу ненасильницького спілкування примусило багатьох студентів замислитись. Виявилось, що дехто з них не вміє безоцінно спілкуватись, висловлювати прямо свої почуття, не може з’ясовувати свої потреби й відкрито висловлювати думку та прохання, що є важливими етапами безконфліктного спілкування.

 

Тренінг завершився виконанням вправи «Не лови «Гав!». Рухаючись по колу та виконуючи завдання за інструкціями тренера, із кола повинні були вибути ті студенти, що не встигали із загальною динамікою групи. Але виявилось, що згуртованість між студентами різних груп під час проведення тренінгу настільки висока, що майже всі з них впорались із виконанням групового завдання.

 

Учасники тренінгу зробили висновки про важливість і невідꞌємність культури без насилля в особистому житті, особливо в умовах війни.

Фахівець соціально-психологічної служби Ізмаїльського державного гуманітарного університету,
викладачка кафедри загальної та практичної психології  Жоха С.П.