«НЕ СКАЖИ, А ПОКАЖИ, ЯК ТРЕБА БУТИ ТВОРЧИМ» (Іван Зязюн):

науково-методичний семінар із проблематики інноваційної діяльності сучасного вчителя української мови та літератури

 

Уже доброю традицією стала плідна й результативна співпраця кафедри української мови та літератури Ізмаїльського державного гуманітарного університету з провідними науково-дослідницькими та науково-педагогічними установами України. Обмін теоретичними напрацюваннями й особистим практичним досвідом дає відчутні результати, обопільне взаємозбагачення науковими ідеями, методичними концепціями, педагогічними знахідками.

 

Науково-методичний онлайн-семінар, проведений цьогоріч 14 грудня на базі Ізмаїльського вишу, – тому яскраве й переконливе свідчення. Його актуальність для сучасної гуманітарної освіти увиразнює назва цього форуму: «Сучасні форми інноваційної діяльності вчителя української мови та літератури в умовах відкритого інформаційного простору». Проблематика семінару узгоджувалась із Інститутом педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України. Тож закономірно, що ідейно-тематичним осереддям, в руслі якого виголошувались доповіді, провадились виступи й демонструвались цікаві презентації, стали промовисті слова-імперативи видатного вченого-педагога, ім’я якого високо несе в життя ця авторитетна науково-педагогічна установа: «НЕ СКАЖИ, А ПОКАЖИ, ЯК ТРЕБА БУТИ ТВОРЧИМ».

 

Із вітальним словом звернувся до присутніх доктор філології, професор, Почесний професор Ізмаїльського державного гуманітарного університету Кіраль Сидір Степанович – незмінний учасник і активний речник національного буття нашого вишу.

Завідувач кафедри, доктор філологічних наук, професор Колесников Андрій Олександрович відзначив значущість подібних спільних зустрічей для модернізації сучасної української освіти назагал і шляхів удосконалення підготовки вчителів української мови та літератури в ІДГУ зосібна.

На творчу атмосферу налаштувало учасників семінару авторитетне слово Вовк Мирослави Петрівни – доктора педагогічних наук, завідувачки відділу змісту і технологій педагогічної освіти ІПОІОД імені Івана Зязюна НАПН України. Доповідачка привернула увагу учасників – викладачів і студентів-філологів ІДГУ, учителів-словесників регіону – до проблем розвитку духовного потенціалу й читацької культури учнівської молоді в умовах соціокультурної кризи, пошуку нових орієнтирів розвитку освітньої галузі, застосування інноваційних методів викладання української мови та літератури.

У центрі обговорення й жвавих дискусій – розроблена на основі власного педагогічного досвіду авторська концепція щодо розвитку професіоналізму вчителя української мови і літератури в умовах неформальної освіти Ходацької Ольги Миколаївни – аспірантки ІПОІОД імені Івана Зязюна НАПН України, учительки української мови та літератури гімназії-інтернату № 13 м. Київ, письменниці, членкині Спілки журналістів України. Організація роботи з обдарованими дітьми, створення проєктів Всеукраїнського і міжнародного рівнів, авторські програми, завдання й алгоритм діяльності педагогічної майстерні як інтерактивної форми розвитку професіоналізму вчителів української мови та літератури в умовах неформальної освіти – ці й інші питання отримали високу оцінку, викликали неабиякий інтерес усіх учасників семінару. Творчий потенціал учителя, його креативність у всіх формах діяльності доповідачка продемонструвала колоритною презентацію складових своєї педагогічної концепції.

Логічним продовженням дискусій про істинний професіоналізм сучасного вчителя української мови та літератури стала доповідь Мельникової Руслани Миколаївни – кандидата педагогічних наук, доцента, учителя ЗОШ І-ІІІ ступенів № 10 м. Ізмаїл.

Власний погляд досвідченого методиста на інноваційні аспекти особистісно зорієнтованої технології на уроках української літератури, демонстрація фрагментів авторської методичної скарбниці вчителя-практика викликали неабиякий інтерес у всіх учасників і гостей семінару.

Не можна оминути й виступів магістрантів кафедри української мови та літератури – Олени Барган і Вікторії Демидчик-Асаржи, які представили власні оригінальні спостереження над проблематикою навчання української мови та літератури в полілінвальному й полікультурному просторі.

Інноваційні форми організації позакласної роботи у процесі вивчення літератури рідного краю представила професор кафедри української мови та літератури Райбедюк Галина Богданівна разом зі своїми студентами-філологами 24 Ф групи, закоханими в красу українського слова: Анною Бондар, Ангеліною Дімовою, Єлизаветою Желєвою, Валентиною Залізниченко, Марією Мадревською. На основі прослуханого в руслі науково проєкту курсу «Синтез мистецтв у творчості поетів Придунав’я» вони продемонстрували блискучі презентації власного бачення синтезу слова, музики й живопису у творчості українських поетів…

 

Науково-методичний семінар переконливо довів істинність концепції Івана Андрійовича Зязюна. Бо ж направду, щоби сучасному вчителеві заявити про свою самовіддану й унікальну сутність, треба завжди пам’ятати аксіому педагога від Бога, людини-легенди: «НЕ СКАЖИ, А ПОКАЖИ, ЯК ТРЕБА БУТИ ТВОРЧИМ!».

Професор Галина Райбедюк