Інноваційний досвід: соціальне партнерство в інклюзивній освіті

Знедолена природою дитина не повинна знати, що вона малоздібна, що у неї слабкий розум, слабкі сили.
Виховання такої дитини повинно бути у сто разів ніжнішим, чуйнішим, дбайливішим.
В.О.Сухомлинський

Останніми десятиліттями у більшості країн світу відбуваються докорінні зміни у законодавстві, розумінні та забезпеченні якісної освіти для дітей з особливими освітніми потребами. Постає необхідність інтеграції зусиль науковців, освітян, представників громадських організацій та усіх зацікавлених осіб щодо обговорення та розв’язання кола проблем, які виникають на шляху впровадження та розвитку в Україні інклюзивного освітнього середовища.

 

25 квітня в конференц-залі Ізмаїльського державного гуманітарного університету відбулася видатна для Українського Подунав’я наукова подія: Міжнародна науково-практична конференція «Соціальне партнерство в інклюзивній освіті: акмеологічні засади, сучасні реалії», організатором якої була кафедра загальної педагогіки, дошкільної, початкової та спеціальної освіти за підтримки  Центру  громадянської освіти ІДГУ.

 

Мета конференції: розв’язання соціально-педагогічних проблем, пов’язаних із впровадженням механізмів розвитку інклюзивної освіти; ініціювання нових напрямків соціального партнерства в інклюзивній освіті, формування творчих зв’язків та розширення наукових міжнародних контактів у розв’язанні актуальних проблем створення інклюзивного середовища закладу освіти як суб’єкта соціального партнерства.

 

З вітальним словом до учасників конференції звернувся ректор Ізмаїльського державного гуманітарного університету, доктор педагогічних наук, професор Ярослав Кічук. Він підкреслив актуальність впровадження інклюзивної освіти в Україні, важливість взаємодії науковців і практиків у створенні інклюзивного освітнього середовища в закладах освіти, зокрема півдня Одещини, і побажав науково-педагогічній спільноті, студентському товариству, запрошеним працівникам закладів освіти та усім гостям конференції творчих ідей, креативних рішень і конструктивних дискусій.

 

З побажанням плідної співпраці до учасників конференції звернулися: доктор історичних наук, професор, проректор з науково-педагогічної роботи Ізмаїльського державного гуманітарного університету Лілія Циганенко; дійсний член Академії наук публічного управління, завідувач кафедри публічного управління та публічної служби Національної академії державного управління при Президентові України, доктор наук з державного управління, професор, Почесний професор ІДГУ Світлана Хаджирадєва; доктор педагогічних наук, головний науковий співробітник відділу навчання мов національних меншин та зарубіжної літератури Інституту педагогіки Національної академії педагогічних наук України, професор кафедри загальної педагогіки, дошкільної, початкової та спеціальної освіти ІДГУ Наталія Богданець-Білоскаленко; доктор педагогічних наук, професор кафедри загальної педагогіки, дошкільної, початкової та спеціальної освіти ІДГУ Олена Біла і завідувач кафедри загальної педагогіки, дошкільної, початкової та спеціальної освіти, кандидат педагогічних наук, доцент Дора Іванова.

 

Основні напрями заходу: соціальне партнерство у сфері педагогічних інновацій в інклюзивній освіті; конструктивне соціальне партнерство в інклюзивній освіті як передумова успішності проектної діяльності в соціономічній сфері; партнерська взаємодія інститутів соціальної сфери у системі інклюзивної освіти зарубіжжя; інклюзивна освіта: шляхи вдосконалення професійної підготовки кадрів до крос-культурної комунікації у процесі створення інклюзивного середовища закладу освіти як суб’єкта соціального партнерства.

 

Бібліотека університету підготувала виставку новітніх надходжень з проблем інклюзії (завідувач – Щетиніна С.В.). Значний інтерес і жваве обговорення викликали доповіді запрошених гостей конференції: «Медіація як засіб забезпечення соціального партнерства в умовах децентралізації» (проф. Хаджирадєва С.К.), «Літературно-музична творчість як педагогічний ресурс інклюзивного навчаннядітей із синдромом Вільямса (на основі творів Н. Забіли)» (проф. Богданець-Білоскаленко Н.І.), «Українське традиційне мистецтво як основа спецкурсів для удосконалення крос-культурної комунікації майбутніх вихователів» (доц. Шевчук А.С.).

 

Під час свого змістовного виступу з теми «Сучасні тенденції підготовки студентів гуманітарних університетів до крос-культурної комунікації (вектор співробітництва з вищими школами зарубіжжя)» професор Олена Бiла доповіла про результати реалізації мікропроекту «Модель підготовки академічної спільноти гуманітарного університету до крос-культурної комунікації (вектор міжнародного співробітництва з закладами вищої освіти країн Подунав’я)», ідею якого було презентовано нею у Варшавському університеті (під час участі в міжнародному польсько-українському проекті «Інноваційний університет та лідерство»). Активну участь у роботі конференції взяли випускники педагогічного факультету минулих років, представники Дунайського інституту Національного університету «Одеська морська академія» – заступник директора з науково-педагогічної роботи, доктор педагогічних наук, доцент Ірина Смирнова та кандидат психологічних наук, доцент кафедри гуманітарних дисциплін Людмила Котляр.

 

Формат конференції передбачав не тільки обговорення заявлених доповідей, проведення пленарного та секційних засідань, а ще й презентацію інноваційних освітніх практик інклюзивної освіти. Досвід роботи зі слабозорими дітьми Наталії Сиротич, кандидата педагогічних наук, сертифікованого арт-терапевта, психолога Благодійного фонду «Карітас-Київ» у межах тренерської майстерні «Розвиток дрібної моторики рук у слабозорих молодших школярів засобами літературно-музичної творчості» презентувала професор Наталія Богданець-Білоскаленко.

 

Майстер-клас «Творче письмо: як написати казку. Казка в роботі з дітьми» в режимі скайп-конференції провела відома українська письменниця з Тернополя, член Національної спілки письменників України, заступник головного редактора видавництва «Мандрівець», керівник креат-студії «ІРИска» Ірина Мацко.

 

Під час майстер-класу «Розвиток дитячої творчості засобами українського традиційного мистецтва» із неабияким професійним інтересом керівники, методисти та музичні працівники закладів дошкільної освіти м. Ізмаїл творчо працювали та спілкувалися з відомим фахівцем у галузі дошкільної освіти, кандидатом педагогічних наук, доцентом Антоніною СеменівноюШевчук, яка презентувала їм власні методичні посібники, розробки, та робочі альбоми «Гуцульське диво» для роботи з дітьми середньої та старшої групи.

 

Соціально-психологічна служба Ізмаїльського державного гуманітарного університету у складі Антоніни Кічук, доцента кафедри загальної та практичної психології і Світлани Жохи, викладача кафедри загальної та практичної психології, запропонували учасникам конференції майстер-клас з елементами тренінгу «Створення психологічно-комфортного освітнього середовища для дітей з особливими освітніми потребами. Булінг», в якому із задоволенням взяли участь викладачі і студенти педагогічного факультету та гості заходу.

 

Ізмаїльський державний гуманітарний університет за останній час зробив багато в сфері інклюзії. Найперші кроки відразу показали, наскільки ця тема важлива і актуальна для українського суспільства. Ціна цього – щасливі очі дітей, які вже мають можливість навчатися у звичайних школах поруч зі своїми однолітками. У рамках реалізації україно-чеської платформи проекту «Інклюзія – стратегічний міжнародний проект сьогодення», декан педагогічного факультету Надія Кічук взяла участь у творчій зустрічі з представниками професорсько-викладацького складу університету Т. Гарика Масарика (м. Брно, Чеська Республіка), наразі розробляються практичні заходи у межах співпраці з Бельгією, Польщею в напрямку розбудови інклюзивного освітнього простору університету. Планується створення на педагогічному факультеті ІДГУ системи методичного сервісу для майбутніх соціономістів як суб’єктів інноватизації освітніх закладів Півдня Одещини. Передбачається, що викладачі університету будуть надавати методичну допомогу вчителям, вихователям та іншим педагогічним працівникам, які працюють з дітьми з особливими освітніми потребами.

 

На завершення конференції всім учасникам були вручені сертифікати. Нагадуємо, що збірник наукових праць за матеріалами конференції буде представлено на сайті університету протягом двох тижнів.

 

Дякуємо учасникам конференції за креативність, небайдужість, щирість, зацікавленість і палке бажання зробити освіту в Україні кращою, забезпечити умови для комфортного навчання всіх бажаючих, створити інклюзивний освітній простір у кожному закладі освіти!

 

Завідувач кафедри загальної педагогіки,
дошкільної, початкової та спеціальної освіти
к.п.н., доц. Іванова Д.Г.