24 травня на факультеті української філології та соціальних наук (декан – доц. Чорна Л. В.) у студентів III курсу 32 групи спеціальності «Історія» відбулося незвичне залікове заняття з дисципліни «Європейське просвітництво». Під керівництвом завідувача кафедри української і всесвітньої історії та культури доц. Церковної В. Г. студенти-історики здійснили «занурення» в епоху французького Просвітництва у формі салону мадам Жофрен. Такий творчий підхід був орієнтований не стільки на знання, скільки на здобуття студентами досвіду самостійної навчально-дослідницької діяльності. Молоді історики прослухали курс лекцій з історії європейського Просвітництва, який мав на меті надати їм знання про передумови виникнення, етапи доби Просвітництва; основні концепції, доктрини, ідеї європейських просвітників, що історично склалися на межі XVII – XVIII ст. у Європі й справили величезний вплив на всі напрямки духовного життя європейського суспільства.

Форма заняття була вибрана не випадково. Салон – це своєрідний художній, літературний чи політичний гурток, до якого знатні впливові люди прагнули запросити найвідоміших осіб свого часу. Вперше такі салони почали виникати у Франції за короля Людовика XIV і стали модною тенденцією XVIII століття.

Підготувати зустріч у такому салоні було запропоновано студентам-історикам. Приймала гостей господиня знаменитого літературного салону французька меценатка і світська дама мадам Марія Тереза Жофрен (Кравченко К.). До неї в гості «завітали» такі відомі просвітники, як Вольтер (Чебан П.) із маркізою де Шатле (Капацина О.), Жан-Жак Руссо (Семенов М.), енциклопедист Д. Дідро (Рубльова Л.), композитор В. Моцарт (Чепой Є.), власниця відомого паризького салону Жюлі де Леспінас (Недбай С.) та незалежний експерт ( Михайліченко А.). Під повільну класичну музику гості салону розповідали свої біографії, розказували про становлення власних поглядів та праці, в яких вони були викладені, дискутували між собою, відповідали на запитання незалежного експерта. Як у справжньому салоні, розмова стосувалася різних питань: критики існуючого ладу, основних форм правління, ставлення до церкви, віри, літературних, філософських і наукових творів та музичних новинок. Також була підготовлена невеличка виставка портретів французьких просвітників. Незважаючи на атмосферу XVIII ст., студенти за допомогою мультимедійних засобів підготували цікаві презентації. Господиня пригощала своїх гостей чаєм і кавою, а в кінці зустрічі подякувала присутнім за цікаві розповіді про просвітників та їх епоху.

Студенти-історики продемонстрували не лише знання та розуміння важливого періоду європейської історії, але й уміння орієнтуватися в головних проблемах і концепціях європейського просвітництва, самостійно працювати з історичними джерелами, виявляти змістовну, світоглядну й оцінну частини політичних і правових концепцій просвітників та їх вплив на подальший історичний розвиток Європи і світу.

 

Чорна Л.В., декан факультету української філології та соціальних наук